V2G och V2H: En Introduktion till Ny Energiförsörjning

V2G (Vehicle-to-Grid) och V2H (Vehicle-to-Home) är innovativa teknologier som revolutionerar hur vi använder och hanterar energi. Här förklarar vi hur dessa system fungerar och deras potentiella fördelar.

Vad är V2G?
Vad är V2H?
Vad krävs för att V2G och V2H ska fungera?
När kommer V2G och V2H att fungera i Sverige?
Är det dyrt med V2G och V2H?
Nackdelar med V2G och V2H
Vanliga frågor

Vad är V2G?

V2G, eller Vehicle to Grid, är en innovativ teknik som gör det möjligt för dig att använda din elbil för att bidra med energi till elnätet. Genom att sälja el från din bil till elbolaget kan du inte bara få ekonomiska fördelar utan också bidra till en mer hållbar energiförsörjning. Namnet ”Vehicle to Grid” är en tydlig påminnelse om att denna teknik handlar om att överföra elektricitet från ditt fordon till elnätet.

Vad är V2H?

V2H, eller Vehicle to Home, är en teknik som gör att du kan använda din elbil för att förse ditt hem med energi. Istället för att sälja el till ett elbolag, överför du energi från bilens batteri direkt till din bostad. Namnet ”Vehicle to Home” beskriver tydligt hur tekniken fungerar: energi från din elbil går direkt till ditt hem, vilket kan hjälpa dig att minska dina energikostnader och öka din självförsörjning.

Vad krävs för att V2G och V2H ska fungera?

För att V2G (Vehicle to Grid) och V2H (Vehicle to Home) ska vara möjliga behöver du en elbil samt en laddbox som stöder dessa teknologier. Det finns idag både elbilar och laddboxar som är kompatibla med V2G och V2H, men tekniken är fortfarande relativt ny och oprövad i Sverige.

När kommer V2G och V2H att fungera i Sverige?

Det är svårt att ge ett exakt svar på när V2G och V2H kommer att bli fullt fungerande i Sverige. För att detta ska ske krävs ett omfattande stöd för tekniken bland både bilar och laddboxar. Dessutom måste elnätet anpassas för att kunna hantera den energireserv som dessa system kan skapa.

Är det dyrt med V2G och V2H?

Nej, själva tekniken för V2G och V2H är inte särskilt kostsam att implementera i bilar och laddboxar. Däremot tenderar produkter som stöder dessa funktioner att vara dyrare eftersom de ofta är premiumprodukter. När V2G och V2H blir mer normala och allmänt tillgängliga hos populära laddboxar, förväntas priserna på dessa produkter att sjunka.

Fördelar med V2G och V2H

Med V2H kan du sälja el till elbolaget

När du har allt som behövs för att använda V2H kan du ta energi från ditt bilbatteri och sälja den på elnätet, vilket ger dig möjlighet att tjäna pengar. Till exempel kan du ladda din bil med billig el på jobbet (med arbetsgivarens tillåtelse) och sälja den till ett högre pris hemma.

Du kan transportera el med V2H

En ofta förbises aspekt av att äga en elbil är den stora energireserv som du alltid har med dig. Med V2H kan du transportera denna energi vart du vill. Om din vän har en V2H-kompatibel laddbox kan du enkelt dela med dig av din el för att hjälpa dem sänka sina elräkningar. Dessutom kan du även ta med dig el till sommarstugan.

Med V2H slipper du oroa dig för elavbrott

Om du har den utrustning som krävs för att V2H ska fungera kan du förse ditt hem med el under flera dagar, direkt från ditt bilbatteri. Detta kan ge en trygghet vid elavbrott.

Med V2G avlastas elnätet

V2G-tekniken bidrar till att avlasta elnätet, vilket är bra för miljön. Elbilar med V2G-funktionalitet utgör en energireserv som kan jämna ut efterfrågan på el, särskilt under kalla vinternätter när det är lite vindkraft.

Andrahandsvärdet på din elbil kan öka

Genom att din elbil fungerar både som energireserv och transportmedel kan det potentiellt öka andrahandsvärdet. Även om det är oklart hur mycket värdet kommer att öka, finns det en god chans att bilar med V2G och V2H kommer att bli mer attraktiva på begagnatmarknaden.

Nackdelar med V2G och V2H

V2G och V2H sliter på bilbatteriet

Användningen av V2G- och V2H-teknik ökar slitaget på ditt bilbatteri, eftersom det töms och fylls med el betydligt oftare än normalt. Detta kan leda till en betydande minskning av batteriets livslängd, vilket är en viktig faktor att tänka på, med tanke på att ett elbilbatteri kan kosta så mycket som en tredjedel av bilens inköpspris. Innan du investerar i V2G och V2H, bör du vänta på tester som bekräftar att batteriet klarar av den extra belastningen.

Dubbla elmätare krävs

För att kunna sälja el från din elbil till ditt elbolag krävs det att du har elmätare som kan registrera både den köpta och sålda elen. I dagsläget har endast cirka 50 % av elmätarna denna funktion, vilket innebär att du i många fall måste byta ut din elmätare för att kunna få betalt för den el du säljer.

Elnätet måste anpassas

För att V2G och V2H ska fungera effektivt i Sverige måste elbolagen anpassa elnätet så att de kan hantera och ta tillvara på den energi som finns lagrad i elbilarna. Utan dessa anpassningar kan det bli svårt att realisera potentialen i V2G- och V2H-teknologierna.

Vanliga frågor

Nedan besvarar vi de mest frekvent ställda frågorna om V2G och V2H.

Våra favoriter från Evify

evify.se logotyp i vit och rosa färg
Zaptec go svart laddningsbox.
Defa Power laddbox för elbilar.
Easee Charge lite laddbox black.
Charge Ampa Aura 22kw laddbox.